Alla inlägg under augusti 2010

Av Julia Eriksson - 31 augusti 2010 20:38

Nu håller jag på att plugga för fullt det grekiska alfabetet och en del grekisk grammatik.

Det är inte lätt ska ni veta men förbannat roligt!

Jag har kommit så långt att jag vet att Alfa, Beta, Gamma, Delta är namnen på de 4 första bokstäverna i alfabetet, det är alltså A, B, G och D. Nu har jag bara 20st bokstäver kvar att plugga in namnen på, sen ska jag även lära mig skriva dom!




Av Julia Eriksson - 31 augusti 2010 14:16

Idag har jag blivit erbjuden på att bli multiskillad på jobbet.

Multiskillad innebär att jag då kommer att få mer utbildning så att jag får mer kunskaper och kan hjälpa kunderna inom fler områden. Jag skrev till min TL att jag var intresserad och vi får se vad det blir av detta. Det bästa med att bli multiskillad är att då kan jag kan sitta på administrativt arbete från klockan 8.00 istället för att behöva vänta tills klockan 10.00 Det är bara multiskillade som får sitta på admin, som det kallas från klockan 8.00


Snart har jag äntligen lunch, jag jobbar till klockan 19.15 idag.

Inte coolt.

Men imorgon är det onsdag och då börjar mitt nya schema och då jobbar jag 8.00 till 15.30

Av Julia Eriksson - 30 augusti 2010 12:18

Äntligen så har jag skrivit nya papper på provanställning fram till den 2010-11-14 och sedan blir det fast anställning. Från och med onsdag,den 1 september så ligger jag som flex/deltidsanställd om minst 50%. Nu ska jag börja lägga mig tillgänglig istället för att få ett redan bestämt schema och det känns underbart!

Jag tänkte köra med 8-15.30/8-16.00 och se hur det fungerar. Jag kommer att kunna lägga schemat lite bättre eller annorlunda när jag har börjat ordentligt med grekiskan och ser hur det fungerar tillsammans med jobbet.



Av Julia Eriksson - 30 augusti 2010 11:21

Nu sitter jag på jobbet och har rast just nu så jag tänkte att jag skulle uppdatera er lite om vad jag gjorde i helgen.

På fredagen hade jag en hemmakväll med mina föräldrar då vi åt en grym kycklingsallad med rhode islandsås ( hemmagjord) och jag drack mousserande vin, vi tittade dessutom på serien Time Out och stundtals var det svårt att äta därför att man skrattade så man nästan satt i halsen. Efter en stund så ville pappa kolla på friidrott och mamma ville kolla på Rolling Stones så då tog jag min bärbara dator och lade mig i sängen och kollade på filmen The Holiday.

 

Lördagen spenderade jag förmiddagen inne i stan, på coop, kicks, lindex och apoteket. Det jag fick med mig hem var lite underkläder, mascara, pincett, hårinpackning m.m

På kvällen åkte pappa, mamma och jag till Albertina och åt jubileumstallrik och drack en päroncider. Dessutom var det lyskväll denna lördag så runt Albertina och vid stugorna runt om var det tända marshaller och det var otroligt fint! När vi kom hem tände jag ljus i mitt rum och kollade på Gilmore Girl och myste lite.

 

Söndagen spenderades med att hämta upp Bea hemma hos henne klockan 12.00 och sedan ta hennes packning och åka ner till folkhögskolan som hon nu går på i Storvik. Det var riktigt roligt att umgås med Bea och vi spenderade en stor tid att göra hennes rum lite mysigare. Vi satte upp en del tidningsurklipp från tidningen ELLE med kludd på väggarna och det blev riktigt snyggt! När jag skulle ta mig hemåt så bestämde jag mig för att svänga förbi IKEA och där blev det en liten lätt lunch som avslutades med en kladdkaka och sen blev det lite shopping. Jag fick med mig hem två födelsedagspresenter till Lea som fyller 3 år på fredag, en Benjaminfikus och ett litet fotoalbum som jag ska pynta lite senare i veckan.

Kvällen spenderades med att åka in till älskling, vi tog ett bubbelbad ï rött vatten ( då mitt hår färgar av sig) och jag sov över där. Väldigt mysigt!


   

  

  

Av Julia Eriksson - 28 augusti 2010 10:23

Jag har nu mailat butiken som jag har köpt den grekiska nybörjarboken utav för jag börjar bli orolig att jag ej kommer att få hem den i tid, men tanke på att kursen börjar på måndag och jag har ej fått den ännu. Jag skrev och frågade om hur lång tid det kommer att ta och om det är möjligt att få hem den till mig på måndag, tisdag eller onsdag. 

Jag fick dessutom skriva mailet på engelska  och det var lite spännande, så nu är det bara att vänta på svar. 


Idag så har jag planer på att baka scones och dessutom ska jag ge mig på att göra lite björnbärssylt att ha till. Det tror jag blir smaskens eller vad tror ni?

Av Julia Eriksson - 27 augusti 2010 21:23

Godisskål, mousserande vin vid namn Törley och filmen The Holiday kommer jag att spendera fredagskvällen med.

Det blir en lugn kväll för att varva ner efter jobbveckan som varit.


Jag måste säga att jag börjar få lite vuxenpoäng. Nu har jag två stycken mousserande vin som jag kan dricka utan att tycka att det är äckligt som bara den, men min favorit är den som Sanne hade med sig på kräftskivan som hette Fresia!


På måndag eller tisdag skriver jag förhoppningsvis på lite papper som innebär att jag är provanställd på Teleperformance i 2 eller 3 månader till sen blir jag fast anställd, dessutom börjar jag då på flexanställning så jag går ner i tid, med tanke på att jag ska plugga grekiska på 100% och det blir jobbigt att jobba som jag jobbar nu på 100% och samtidigt plugga på 100%. Jag ska då få börja lägga mig tillgänglig när jag kan jobba istället för att schemaläggaren lägger mig då jag behövs. Det kommer att bli toppen! 


Av Julia Eriksson - 27 augusti 2010 09:38

1. Ta sig upp ur sängen.

2. Kolla Mondo

3 Äta frukost

4. Hjälpa pappa att städa, dammsuga övervåningen inkl mitt rum och ställa undan mina glas

5. Åka och köpa ytterdörr




Av Julia Eriksson - 26 augusti 2010 22:12

Då har introduktionskursen i grekiska börjat!

Det som vi skulle göra först och främst var att skapa en profil om sig själv och gärna ladda upp en bild. Jag tog bilden som min farbror tog på mig från midsommardagen i år som jag tycker är otroligt fin. Efter det var det är skriva i "FORUM" och berätta om varför man hade valt just grekiska och till sist skulle man skicka ett mail till en utav lärarna och skriva att man hade gjort uppgifterna.

Åh det ska bli så roligt! Jag vill börja nu, men jag väntar fortfarande på min nybörjarbok som skippas från, jag tror att det är Grekland. Jag hoppas på att den hinner komma och även att den andra kurslitteraturen som jag har beställt hinner komma.


Innan jag åkte hem efter att jag hade slutat jobba så träffade jag Siri och sade hejdå till henne. Usch det var jobbigt att säga hejdå och jag var tvungen att krama henne flera gånger innan jag kände att det räckte och egentligen räckte det ändå inte. Nu ska vi inte vara deppiga utan vi kommer att ses snart och som Siri sa " vi har ju fejjan" ( facebook). Hon åker på söndag och jag försökte peppa på henne så gott jag kunde och jag tror att hon kommer att få det helt underbart!! Men jag kommer att sakna henne otroligt mycket! 

Efter min fika med Siri åkte jag hem till Dennis och kollade på " the king of scorpion" från 2002 som var bra och spännande plus att vi åt grönsaker med dipp till, mycket smaskigt!!


Imorgon blir det lite mer introduktion med grekiskan, men det ska även hinnas med ett köp av ytterdörr och städning av huset.

Ovido - Quiz & Flashcards